من سلین دیون هستم؛ مستندی از سختی و امید

Tuesday، ۱۹ Tir ۱۴۰۳

من سلین دیون هستم یک مستند سینمایی ساخته‌ی آیرین تیلور، مستندساز نامزد اسکار، از زندگی خواننده‌ی مشهور کانادایی، سلین دیون است که آرشیو مربوط به چهار دهه فعالیت این ستاره را، با مصاحبه‌ها و فیلم‌های پشت صحنه‌ای که به سال 2021 باز می‌گردد، گرد هم می‌آورد.

با شروع مستند، فقط نشانه‌های ظریفی از بیماری سلین دیون مشخص است، چون به گفته‌ی خودش «قابل دیدن نیست» اما با این وجود، بی‌حرکت بودن بعضی از انگشتان، عدم تعادل و مشکلات این چنینی، زندگی روزمره‌ی وی را مختل کرده‌است. سخت‌تر از همه این است که سندرم SPS که چند سال است او را درگیر کرده، باعث شده صدای فوق‌العاده و پر حجمش دیگر به راحتی سابق، تحت کنترلش نباشد. او در یکی از بخش‌های مستند توضیح می‌دهد که سفتی قفسه سینه‌اش در مقابل ریه‌هایش آواز خواندن را برای او به یک چالش تبدیل می‌کند.

تکان‌دهنده‌ترین قسمت این مستند که احتمال دارد در روزهای گذشته، در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید، یک ویدیوی تقریباً 10 دقیقه‌ای از سلین است که یک حمله‌ی اسپاسم را تجربه می‌کند. وضعیتی به شدت دردناک، و عجیب که طی آن، او از هرگونه حرکت عاجز است و دقایق بسیار سختی را تحمل می‌کند؛ دقایقی که او را به گریه می‌اندازد.

درست مانند موسیقی سلین دیون، که از مرزها گذشته و از تفاوت‌های زبانی نیز عبور کرده‌است، مستند I Am: Céline Dion نیز در همین مدت کوتاه، در سراسر دنیا طرفداران خاص خودش را پیدا کرده‌است. مستندی که عمق احساسات شما را نشانه می‌گیرد و البته، اگر از طرفداران سلین دیون باشید، از تماشای مروری بر سال‌های فعالیت وی، بسیار لذت خواهید برد. این فیلم پربیننده‌ترین فیلم Amazon Prime Video در ژوئن ۲۰۲۴ در سه روز اول اکران شد و در هفته دوم اکرانش نیز 83 درصد افزایش بیننده داشت.

سلین دیون گفته‌است که به خاطر این بیماری متوقف نخواهد شد. او می‌گوید که برای اینکه بتواند دوباره روی صحنه اجرا کند، بیشتر و بیشتر تمرین خواهد کرد و امیدوار است روزی سرسختی‌اش، بر بیماری‌اش پیروز شود و آن روز، دوباره صدای زیبا و قدرتمندش، قلب طرفدارانش را خواهد لرزاند.

  • نویسنده: سروناز سرور