جوکر: جنون مشترک، یک فاجعه‌ی کامل است؟ نظرات منتقدان را بخوانید

Friday، ۲۰ Mehr ۱۴۰۳

فیلم جوکر: جنون مشترک(Joker: Folie à Deux) با کارگردانی تاد فلیپس و بازی واکین فینیکس و لیدی گاگا، ادامه‌ای برای نسخه‌ی موفق "جوکر" است. این اثر با نگاهی نو به شخصیت جوکر، تغییراتی در فرم و سبک روایت ایجاد کرده که واکنش‌های متفاوتی از سوی تماشاگران و منتقدان جلب کرده است.

منتقدان معروف حوزه‌‌ی سینما

راجر ایبرت

 راجر ایبرت در نقد خود بر فیلم جوکر: جنون مشترک، تلاش سازندگان برای به تصویر کشیدن تخیل آشفته آرتور فلک از طریق یک قالب موسیقیایی را مورد توجه قرار داده است. اما او اعتقاد دارد که این تلاش، نتوانسته آن طور که باید، نتیجه‌ی قابل قبول و درستی داشته باشد و در نهایت، فیلمی پوچ و بدون محتوا را به تماشاگر ارائه کرده‌است.

 

راتن تومیتوز

منتقدان در وب‌سایت راتن تومیتوز نظرات مختلفی دارند. در حالی که بازی خیره‌کننده واکین فینیکس در این فیلم مورد ستایش قرار گرفته است، عدم پیشرفت داستان در فیلم مورد انتقاد است. اجراهای لیدی گاگا نیز انرژی خاصی به فیلم اضافه کرده، اما در نهایت، این فیلم به عنوان یک ادامه‌ی بی‌جان از نسخه‌ی اصلی توصیف شده است.

 

وب‌سایت مووی بلاگ

این نقد فیلم را به عنوان یک بازنگری کم‌عمق و بی‌محتوا از نسخه‌ی اصلی توصیف کرده است. به نظر منتقدین این مجله، عناصر موسیقایی در این فیلم بیهوده و غیرضروری بوده‌اند و اصلا به افزایش هیجان فیلم، کمکی نکرده‌اند. وب‌سایت مووی بلاگ در کل این فیلم را، صرفا یک دنباله‌سازی تجاری دانسته‌است.

 

بی‌بی‌سی

 بی‌بی‌سی، این فیلم را غم‌انگیز و غیرقانع‌کننده توصیف کرده و به این نکته اشاره می‌کند که جنون مشترک، نتوانسته است جوهره‌ی فیلم اصلی جوکر را به درستی به نمایش بگذارد. عناصر موسیقیایی فیلم نیز به عنوان یک اشتباه بزرگ تلقی شده‌اند.

 

ورایتی

ورایتی از مفهوم جسورانه این فیلم قدردانی می‌کند، اما شیوه‌ی اجرای آن را صحیح نمی‌داند. به گفته این نقد، فیلم از هیجان و اضطراب جوکر اصلی فاصله گرفته و سرخورده‌کننده شده است.

پس از خواندن نظرات منتقدین سینما، بد نیست به این فیلم از دید تماشاگران نیز نگاه کنیم. نظراتی که گاها مثبت، اما غالبا منفی هستند.

  • عاشقش هستم! کسانی که انتظار دیدن جوکر را دارند، ناامید خواهند شد. کارگردان فرصت پیدا کرده تا آرتور را به عنوان یک فرد واقعی با مشکلات روانی به تصویر بکشد و نشان دهد چه چیزی او را به جوکر تبدیل کرده‌است. موزیک به داستان عشق او و گاگا که به دنبال جوکر است، نه آرتور، اضافه می‌کند و این بسیار غم‌انگیز است چون او فقط می‌خواهد خودش باشد.

  • آواز خواندن بسیار و بازیگری کم، بیش از حد موسیقیایی و خیالی، یک موزیکال کند!  فیلمی که نتوانسته تنشی که باید جوکر داشته باشد را به درستی در بیاورد و فقط یک موزیکال کسل‌کننده است. ما بعد از حدود 85 دقیقه آوازهای کسل‌کننده قدیمی بیرون رفتیم و پولمان هدر رفت!

  • من سالن را ترک کردم، ظاهراً در زمان خوبی این کار را کردم. موقع ساختن این فیلم دقیقا چه فکری کرده‌اند؟ بیشتر مثل یک موزیکال دبیرستانی عجیب بود تا جوکر...

 

در کل نظرات متناقضی درباره‌ی جوکر: جنون مشترک در بین تماشاچیان دیده می‌شود. برخی این فیلم را اصلا نپسندیده‌اند و به بقیه هم پیشنهاد می‌کنند که هرگز وقت و پول خود را تلف نکنند، در حالیکه بعضی دیگر طرفدار جنبه‌ی موزیکال آن شده‌اند.

برای اینکه بدانید شما در کدام سمت این قضاوت قرار می‌گیرید، باید تا نوامبر و زمان اکران آنلاین این فیلم منتشر بمانید.

نویسنده: سروناز سرور